KÉPZÕMÛVÉSZET
Losonci Miklós:
Pesti tárlatok
A fõváros komoly eseményét jelentette októberben a városligeti Palme-házban rendezett országos kerámia-kiállítás. A kerámia a képzõmûvészet államszövetsége, - színei révén a festészettel társul, a mintázást tekintve a szobrászat elõiskolája vagy végeredménye. A technika, a fogalmazás és a gondolatiság szabadsága révén a mai magyar kerámia nemcsak a századelõ klasszikusainak, Gorka Gézának, Kovács Margitnak, Gádor Istvánnak méltó folytatását jelenti, hanem tegnap is, a jelenben nemkülönben a magyar kerámia európai élvonalat képvisel, világérték.
Ezúttal is páratlanul gazdag nemcsak a minõségben, hanem a bátor kísérletekben, a személyes vallomásokban, a formálás feszességében, függetlenségében, - egyedi árnyalatokban.
Pannonhalmi Zsuzsa, a Magyar Keramikusok Társaságának elnöke, maga is élvonalbeli keramikus törekvéseiket így határozta meg: "része kíván lenni a MAGYAR KULTÚRÁNAK, a magyar kerámiamûvészet értékeinek." A látott mûvek alapján jelezhetjük, mindez nem vágyálom, több a programnál is, valóság és eredmény. Ambrus Éva díszkutat álmodott samottba, Bedécs Mónika tárgyformálása szellemdúsan ötletes, Bráda Enikõ kõagyagban folytatja a bronzkori mintákat. A mûfaj határai között a szobrászi gondolkodás határtalanságát kezdeményezi az idén elhunyt Csekovszky Árpád, aki fõiskolai tanárként nemcsak a felnövekvõ keramikusnemzedék megbecsült mestere volt, hanem maradandó értékeket létrehozó mûvész. "Utolsó vacsorá"-ja is errõl tanúskodik. Hõgye Katalin a tömegelosztáson belül izgalmas grafikai vonalvezetésnek is teret biztosít, Karsai Zsófia építészeti elemeket is meghív kõagyag plasztikáiba. Laborcz Mónika porcelánt és bronzot egyesít találékony elmélyültséggel. Németh János a mûfaj új klasszikusa: tömör alakzatai sajátos szellemiséget tükröznek. Polyák János hiteles absztrakciója sûrítmény, gondolkodásra késztet, Szávoszt Katalin, a Schrammel-iskola elkötelezettje, Szemereki Teréz a játékosságnak biztosít elsõbbséget. Képzõmûvészetünk a kerámiában alkotó csoportja ezúttal is méltó seregszemlén igazolta nemcsak közös és általános fölkészültségét, hanem a világértékre is ható, azt részben meghatározó lehetõségét, a mértékadás és a minõség jegyében, a szobrászi gondolat és fogalmazás függetlenséget biztosító tágasságában.
A Vigadó Galériában decemberben FEHÉR KÉPEK válogatását láthattuk. A fehér szín rejtélyérõl már Goethe is értekezett, Van Gogh úgy elmélkedett hogy az igazi fehér tartalmazza a sár feketeségét is, összetettebb árnyalat. Több festõ még azt is megkérdõjelezi, hogy a fehér szín-e egyáltalán. Annyi azonban bizonyos, hogy Tóth Menyhért az emberi tisztaság egyetemességét tudta az értékmegmaradás szintjén fehér szimfóniáiban megragadni. Az õ nyomán is gondolkodnak jelenünk magyar festõi a fehér mélységén és magasba ívelõ, eszméket is rögzítõ lehetõségein. Többen így fehérítik vásznaikat, mások egy szigorú egyszerûsítés jegyében; más színek lemondása révén jutnak el a fehér létüzeneteihez. Balogh László egyenesen a fehér relativitását elemzi, azt az igazságot, hogy a fehérített rózsaszínek, szürkék, halványbarnák is a fehér nagy családjához tartoznak. Berki Viola úgy éri el "Csendes éj"-én a karácsonyi fehér békesség eszmejelzõ sugallatait, hogy mérsékli a többi szín valõrértékét. Fehér László a fehérhez fekete tömböt társít, hogy a világosság uralma éppen a kontraszt révén még jobban érvényesüljön. Mestermû Orosz János nagy táblája: valóban a boldogság és tisztulás paradicsomi állapotát képes jeleníteni, fölkelteni bennünk a reményt, hogy számunkra is elérhetõvé válik. Vojnich Erzsébet fehér térsége, Matzon Ákos és Konok Tamás konstruktív fegyelme, Kovács László elmélyült hármas táblája a "Tízparancsolat"-ról a tárlat árnyalatait, igazodási pontjait jelzi. Õk azok, akik a magas átlagszínvonalból is kiemelkednek.
Az Angelika Kávéházban más természetû értékrend fogadja a vendégeket 1998 január végéig. Károly Éva lírai vallomása álomról, ifjúságról, boldogságról, s mindez a kék színcsaláddal ékesítve, fegyelmezve. Kiállítótársa Kelemen Kristóf, szobrászatunk kiemelkedõ portrémûvésze, aki éremben, szoborban értelmezi a belsõ magatartást is az anatómia mezsgyéjén. Ezen erények éltetik Szentgyörgyi Albert, Bilicsi Tivadar arcmását, saját önarcképét is. Mûvészete a római portrészobrászat értékrendjében fogant: alaposság és a mintázás valósághûségre törekvõ becsületessége jellemzi.
Tanulságos összegzést láthattunk az Olasz Intézet nagytermében "Itália magyar ecsettel az elmúlt húsz évben" címmel. Goethe, Mendelssohn, Csajkovszkij álmodta költészetté és zenévé Itáliát; Barabás Miklós, Csontváry festményein, Babits, Ady, Kosztolányi verseiben folytatódott magyar karakterrel és ámulattal az élmény, hiszen a költõ nyárdélutáni holdra révedt Rómában, a festõ Taorminát ötvözte az Etnával felejthetetlen látomásában. Egry az "Isola Bella" zsákmányát hozta haza üzenetként és kincsként és a római iskola képzõmûvészetünk XX. századi eredményeink egyik szárba szökkent forrása; s gazdag, e kiállítás tanúsága szerint, az elmúlt évtizedek képi termése is. Több mint ötven festõ színes vallomását üdvözölhetjük a választékos anyagban, hiszen ki-ki saját vágyaival, képességeivel egyetemben tárta föl a mai és az örök Itália kincseit. Látványleírások, elemzések, összegzések, színes erõvonalak, motívum keltette elvonatkoztatások, lírai és konstruktív megközelítések váltják egymást. Meglepetést keltett Breznay József a szerkesztés összpontosításával, Bér Rudolf a fogalmazás nagyvonalúságával, Somos Miklós a színárnyalatok finomságával. Kitûnt, hogy jelenünk magyar képzõmûvészete a teljes horizont érzékeny figyelõje, gyûjtõje; festõink forrásfeldolgozása számba veszi a hazai táj és sors rögzítése, értelmezése mellett a nagyvilág, történetesen Itália sugallatait is.
Csontos Ildikó:
A kéz intelligenciája
Erdõs Júlia
textilmûvész kiállítása
"Minden, ami
van
A kéz által
született
És ami nincs,
elpusztult,
Az is a kéz
által szûnt meg."
Színvonalas
és érdekes kiállításokat
láthattunk a közelmúltban az MMK Galériájában.
Ezek közül is kiemelkedett az Egerben élõ
textilmûvész, Erdõs Júlia alkotásainak
summázata. A kiállítás minden látogatót
meggyõzött arról, hogy Erdõs Júlia
ujjai varázslatosan bánnak a simulékony
fonalakkal, textilekkel, Valósággal életre kelti
a bennük rejlõ
formát, lelket lehel az élettelen anyagba.
A
szövéshez gyermekkorától tartó
szerelem fûzi. Az Iparmûvészeti Fõiskola
elvégzése után tértextiljeivel rangos
kiállításokon, a hazai és nemzetközi
élmezõny legjobbjai közt szerepelt. Kiforrott
mûvészetét az 1995-ös szombathelyi
Textilbiennálén elsõ díjjal jutalmazzák.
Heves megye "Mûvészetért" díját
kapta, és 1997-ben Eger város nívódíját
vehette át. Közgyûjteményekben, a pécsi
Janus Pannonius Múzeumban, a budapesti Iparmûvészeti
Múzeumban láthatók munkái.
Középületek díszítésére
is kapott felkérést, a zalaegerszegi Megyeháza,
az egri Tanárképzõ Fõiskola büszkélkedhet
alkotásaival. Egerben 1997-ben a Tábornok Házban
megrendezett Képes Kárpitok gobelin kiállításon
"Hóolvadás" címû nagyméretû
textiljét láthattuk.
Az
MMK galériájában kiállított anyag
eddig még sehol nem került bemutatásra. Szépen
összeválogatott kamara-kiállítást
láthattunk talán a legutóbbi évek
termésébõl, a közelmúlt
eseményeibõl. Erdõs Júlia sokféle
technikát alkalmaz, a kötés, horgolás,
hurkolás technikáját vegyíti. A fonalak
milyensége, vastagabb, más sodratú, túlsodrott,
sodratlan, és az alkalmazott szövési technika, a
steppelt selyembetétek applikációja hozza létre
a változatos, érdekes textúrákat,
domborzatokat. Tértextiljeiben, textilkompozícióiban
bár lebegni látszanak, irreálisan sok és
aprólékos kézimunka ölt testet. Erdõs
Júlia alkotói lendülete nem törik meg a
hosszadalmas szövési folyamatban, sõt kreativitása
ekkor bontakozik ki igazán. Menet közben alakul,
formálódik ujjai között
az alkotás. Színvilága nem harsány, nem
hivalkodó, hanem finoman tartózkodó, mint Erdõs
Júlia egyéni karaktere is. Intelligens, intellektuális,
de rendkívül érzékeny mûvészalkat,
aki kitûnõen szõ. A természeti formákból
indul ki, azokat sajátosan átíró
fogalmazásmóddal. Témái természeti
jelenségek, pl. sebzett madár, repdesõ pillangó,
melyek által érzelmeket, vívódásait,
gyötrelmeit, vágyait fejezi ki. Idõnként
szürrealisztikus a motívumrendszere, ám ezek nem
lefordítható, csak sejthetõ utalások. Nem
befejezettek, nem
eldolgozottak a szálai, egyediek az elvágott,
szétsodrott, lebegõ fonalvégek.
Erdõs
Júlia hatásos, dekoratív kompozíciókat
alkot, melyek nincsenek szorosan kifeszítve, ezáltal a
szövött anyag lágy esése megõrzõdött,
és háromdimenziós lett. A felülrõl
jövõ speciális megvilágítás
hatásosan kiemelte a változatos felületek
dombormûves jellegét. Gyakran asszimetrikusak mûvei,
nincsen kidolgozott, betartott mértani rend, mely behatárolt
korlátok közé szorít. A formák belsõ
rajzolata titokzatos, szövevényes.
Mit akar tudomásunkra hozni textilremekeivel? Személyes
életérõl, érzelmeirõl vagy
általánosabb, egyetemesebb kérdésekrõl
vall? Mindenesetre önmagát adja, legbensõbb énjét.
Olyan alkotó egyéniség, aki intuíciójára
hallgatva lép elõre és a kifejezés
érdekében szabadon alkalmazza a technikát.
Kétségtelenül messzire ment a hagyományos
szövéstechnika szabad alkalmazásának útján.
Rendhagyó a stílusa. Egyéni hangját
megtalálva a textilmûvészet különleges,
egyszemélyes ágát mûveli. Mûvei
önálló képzõmûvészeti
alkotások, melyekben a mûfaj határait kitágítva
az önkifejezést valósítja meg. Erdõs
Júliánál a szövés a mûvészi
gondolat kifejezésének hatékony módja,
eszköze, amely a maga technikai lehetõségeivel
megszabja a mûvészi gondolat formálódásának,
megvalósításának
útját. Nagy mûgonddal, türelemmel, szívós
kitartással dolgozik. Jellemzi a mesterség magas szintû
ismerete, az anyag szeretete, a kísérletezõ
vágy.
Erdõs Júlia
mûvészete egy leszûrt, megtisztult és az
igazi értékeket bölcsen nyugtázó
szemlélet eredménye, egy csodálatos útra
visszatekintõ mûvész munkássága.
Mûvészete elegáns rangot jelölt ki számára
a magyar kortárs képzõmûvészet
vonulatában.
Erdõs
Júlia textilképe
Extravagancia és
gyermeki érzékenység
A
meghívón Pataki János
kézírása - sokszorosítva - invitált
a december közepén nyílt kiállításra.
A megnyitón tömeg, a Senator Ház ilyenkor szokásos
zsúfoltsága, törzsközönség,
érdeklõdõk, mûvészek, reflektorok
és TV-kamerák. Rátkai Attila
bevezetõje sallangoktól, de nem érzelmektõl
mentes. Saárossy Kinga versmondása érett,
szép és a hangulathoz alkalmazkodó. Pataki
János bemutatkozása pedig korát meghazudtoló
módon kamaszosan elfogódott, meghatódott és
ezáltal megható. Nemcsak a kézírásán
keresztül mutatta meg önmagát, hanem a mikrofont
magához kérve megszólította a közönséget
és lélekben egészen közel lépett
hozzá.
A
folytatás is zajos és zsúfolt. A termekben
különleges portrék, festmények, furcsa
kompozíciók, a gyermekkor kavicsgyûjtögetését
idézõ alkotások, melyek, akár a
gyermekkor, álom és valóság keverékeként
ötvözõdnek, a sznobot meghökkentik és
elbizonytalanítják, a nyitott értelmû és
lelkületû nézõt közelebb lépni
invitálják. Szinte érezhetõ az áhítat,
mellyel egyes tárgyaihoz közelített a mûvész.
Hatvanöt évesen is
játékos, mert valószínûleg
gyermekként is halálosan komolyan vette ezt az arénát,
melynek élet a neve.
Gyermekien
elfogódott akkor is, amikor beszélgetünk (vagy
legalább is megpróbáljuk az ünnepi
hangulatban lévõ emberforgatagban kissé
különvonulva). Mikor az egyik legkülönlegesebb és
meghökkentõbb festményérõl, az
Erzsébet királynõrõl
kérdezem, lelkesen magyarázza:
-
Nem mindennapi téma. Sissy valahogyan olyan volt, mint Diana
hercegnõ. Korának szexszimbóluma lehetett, és
egyáltalán nem biztos, hogy olyan volt, mint
amilyennek ábrázolták. Lady Dianát is
kevés választotta el attól, hogy akár
pornósztár legyen.
- Ezt
hogy érti?
-
Úgy, hogy a csúcson lévõ ember számára
túl nagy a bukási lehetõség. Ahogyan
lelkesen ünnepelhetik, úgy a másik pillanatban
túl közel kerülhetnek hozzá és
vulgarizálhatják.
-
Ez a Sissy egyáltalán nem tekinthetõ sablonos
ábrázolásnak. Mintha egy nyirkos helyen tárolt
képet néznénk. A hangulata is szétfoszló,
Erzsébet királyné alakja elomló,
valahogyan deheroizáló a látásmódja.
- Pont ez volt a célom,
a másféle láttatás. A sematikus ábrázolás
semmit nem mond el egy ilyen nagy emberrõl, izgalmas nõrõl.
- Fontos, hogy
különállását hangsúlyozza?
Hogyan fogalmazná meg mûvészi hitvallását?
-
Soha nem jártam festõakadémiára, a
magam kárán tanultam azt, amit tudok.
- Nem is
ez a fontos. Csontváry se tanult másoktól
festeni.
- Mindig a magam útját
jártam. Amin éppen dolgozom, abban valahogyan
megvalósítom önmagamat. Öntörvényû
világot kell teremteni, melyben nincsenek sémák,
sablonok. Fontos a gyermekkori látásmód
megõrzése. A gyermek rácsodálkozása
a világra egy újabb világot teremt. Amikor
nagyon divatba jöttem, akkor se akartam mást.
Pataki
János gyermeki teremtõ ereje valóban különös
értékeket hozott el Egerbe. Meghökkentett
és ugyanakkor megindított az örök naivitás
és a kamaszos polgárpukkasztás rendületlen
hitével, a szépség külön értékeihez
való ragaszkodásával.
M.M.
Pataki
János: Valaki szerelme Mátyássy László:
Halász
Berki
Viola: Csendes éj B. Laborcz Flóra: Tájportré
Losonci Miklós:
Moldvay Gyõzõ
Galéria Hatvanban
Intézmény
lett az egykori Emberbõl, egyszerûen azért, mert
egyszemélyes intézmény volt, segített a
kultúra városává avatni Hatvant.
Intézmény lett a hazai mûvelõdés
mindenese, a költõ, író,
folyóiratszerkesztõ, újságíró,
galériaalapító, az országos táj-
és portrébiennálék fáradhatatlan
szervezõje, MOLDVAY GYÕZÕ. Miközben mélyen
fájlaljuk életbúcsúját, annak
örülhetünk, hogy érdemeit megbecsülik
és folytatják. Vörösmarty Mihály
hangoztatta, hogy "Legszentebb vallás a haza és
emberiség". Moldvay Gyõzõ a valósághû
szobrok és festmények híve a magyar realizmus
elkötelezett mûvelõdéstörténészeként
arra törekedett, sikerrel, hogy az avantgarde többletet
ellenpontozza; képzõmûvészetünk
stílustörekvései egyensúlyának
megteremtésével. Önzetlenül tette, végezte
ezt az erõt megfeszítõ szolgálatot,
háttérbe szorítva saját költõi,
írói tevékenységét is, végtére
nemcsak hatvani galériákat szervezett, hanem képtárat
is gyûjtött Barcsay, Borsos Miklós és más
klasszikusok mûveibõl. Életmûve mérték
és mementó, hiszen hídemberként a
mûvészet és a közönség
kapcsolatát építette. Tárlatszervezéseinek
sorozatával bizonyította, hogy a realizmus nem maradi
irányzat, az õrzés
kezdeményezés is. Azzal, hogy 1998. január 9-ig
láthatta a közönség Hatvanban "Arcok és
sorsok" címen a XI. Portrébiennálét,
Moldvay Gyõzõ életmûvét folytatják
munkatársai ott, ahol õ abbahagyta.
Korrekt
a kiállítási anyag. Nincsenek kiugró
teljesítmények, de az a
becsületesség jele, hogy a szakmai lelkiismeretesség
jelenléte általános. Figyelemre méltó
arcmást küldött be Huszár István
Illésrõl, a tokaji bolondról és Csiszár
Elek a kocsmák lecsúszott "Törzsvendég"-érõl:
ezekben a figurákban érzem a társadalom
gondjaira figyelõ festõi szolidaritást. A
tárlaton szeretnék látni hajléktalant,
nem a valóságban. Pont fordítva érzékeljük
e riasztó új tényt - az utcán hálnak
-, de ezt piktúránk nem rögzíti, mint
hajdan József Attila költészete. Még ha
igaz is Pilinszky jegyzete,
"hogyha egyszerre szûnne meg minden szenvedés a
földön, valahányan a mennyországban, a
paradicsomban érezhetnénk magunkat. Rémisztõ
perspektíva!" Biztos, hogy igaza van a költõnek,
de egyelõre még a kínok kiáltanak és
terjed a részvétlenség,
mely szintén dráma, a pusztító közöny.
Ilyen karakterû, szellemiségû portrék
hiányoznak a tárlatról, miközben örülünk
Világhy Árpád Mahatma Gandhiról mintázott
szobrának, B. Laborcz Flóra ember alakú
tájportréjának, Egyed Emma érmeinek,
Csáth Annamária,
Giczy János alkotásainak. Rendkívül
bensõséges Orosz László arcmása
édesanyjáról és Papp Albert "Tardosbányai
asszony"-a. Elmélyült munka Kaubek Péter fába
álmodott Adyja és Gábor Éva Mária
öntött homokból formált "Buddhá"-ja.
Szabó Iván Babitsról, Móriczról,
Bartókról fogalmazott érme. Sz. Nagy Mária
Sinka Istvánról, Kirchmayer Károly Tóth
Menyhértrõl szerkesztett érdemleges plasztikát.
Azon mûveket soroltam, melyek kiemelkednek a mezõnybõl,
s ez nem lekicsinyíthetõ érték, valós
eredmény, mely éppen ezért
kíván még merészebb magaslatokat
képzõmûvészetünktõl a portré
közegében is.